Skip to main content
P74 razstave 2017

Jaka Vatovec, Pobožična depresija

By 21 januarja, 201720 marca, 2017No Comments

23. 2. – 17. 3. 2017
Center in Galerija P74, Trg prekomorskih Brigad 1, 1000 Ljubljana

Vljudno vabljeni na odprtje razstave Jaka Vatovca, “Pobožična depresija” v Galerijo P74 in razstavo Nike Rupnik, “Feng šui” v KAPSULO, v četrtek, 23. 2. 2017 ob 19.00 uri.

> Ob 18.30 bo potekal pogovor z umetnikoma, ki ga bo vodila kustosinja razstav, Nina Skumavc.
> Javni vodstvi po razstavah bosta v torek, 7. 3. in v torek, 14. 3. 2017 ob 18.00 uri.


Jaka Vatovec, If I win in a battle with myself I lose

Sakralni in posvetni rituali so univerzalna značilnost človeške družbe. Od nekdaj so imeli pomembno vlogo pri ozaveščanju pripadnosti določeni skupnosti in grajenju kolektivne zavesti. V sodobni družbi se je vloga ritualov, njihov vpliv in dojemanje spremenilo. Funkcija »pripadnosti« sicer ostaja, vendar v smislu kolektivne izkušnje, ki nam jo narekujejo mediji. Posebno ritualno in simbolno obliko predstavljajo tudi praznovanja in prazniki.

Jaka Vatovca zanimajo tradicionalne, s spiritualnostjo povezane ritualne prakse, zaradi česar opazuje in komentira današnji pomen rituala. Govori o pričakovanjih sreče in uresničitve želja. Govori o hlinjenju in pretvarjanju, ko iščemo pripadnost v okolju, ki mu ne pripadamo. Ni nujno, da je družina kot skupnost resnično povezana. Prav zato je ključno vprašanje, kako družba razume stanje »normalnosti« posameznika.

Jaka Vatovec je o ideji razstave Pobožična depresija pričel razmišljati, ko je po decembrskih praznikih na sprehodih po mestu videl številna zavržena božična drevesa. Motivni svet črpa iz filmskega žanra grozljivk. V večini gre za stare, B-grozljivke, predvsem “eurotrash” 60-tih, 70-tih, nizko proračunske komercialne filme. Ti imajo omejeno publiko, ki jo lahko obravnavamo kot neke vrste subkulturo. V delih Jaka Vatovca vidimo podobe lobanj, krst, zombijev, krvi, sveč, pajkov, kač, nožev. Prisotna je grotesknost, osebe so iznakažene, raztelešene ali pa gre za žive mrtvece. Akrilu na platnu včasih dodaja svetleče elemente kot so bleščice ali pozlateni lističi. Kar lepi na platno so odtisi risb na indigo papirju, ki prinese barvo tankih linij, mestoma obledelo, ter podobe vijoličnih madežev. Kot neposredno kritiko new-age pozitivnega mišljenja lahko razumemo osrednje delo High expectations/Deep wounds, ki ga predstavlja lestenec z noži. Lestenec povezujemo z luksuzom in (nedosegljivim) bliščem, Vatovec pa namesto standardnih okraskov z njega obesi nože in uporabi modre žarnice. Temačnost v prostoru vzbuja občutek tesnobnosti, prizor pa bolj spominja na grozljivko; mi, ki se sprehajamo pod noži, smo potencialne žrtve.

Pobožična depresija vsebuje elemente, ki jih zlahka povežemo s prazniki, a so obravnavani v popolnoma drugačni luči. Ustvarjajo neskladje, saj simboli ne izpolnujejo naših pričakovanj: za mizo ne sedi družina, luč ni vir topline, božično drevo je zgolj odpadek.

Jaka Vatovec poziva k zavezujočemu razumevanju in prakticiranju ritualov, kot tudi k razumevanju njihovega prvotnega pomena in sporočila.

 

Jaka Vatovec (Horrid Habits, 1989, živi v Postojni in Leipzigu) je po Srednji šoli za oblikovanje in fotografijo leta 2016 končal študij slikarstva na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje v Ljubljani. Dejaven je tudi na področju ustvarjanja fanzinov.

Samostojno je razstavljal na razstavah Always rotten never ripe, Kino Šiška, Ljubljana (2015), Tetradotoxin, Hiša kulture v Pivki, Pivka (2014). Sodeloval je na skupinskih razstavah doma in v tujini: Off the Hook, UGM, Maribor (2016), Common Space, Galerija Kortil, Rijeka, Hrvaška (2015), Bienale neodvisne ilustracije V., Kino Šiška, Ljubljana (2015), Drugi družinski razlogi, Galerija P74, Ljubljana (2015), Motivi di Famiglia/Family Reasons, Villa Di Toppo Florio, Udine, Italija (2014), Novi val, pazite na otroke!, Galerija P74, Ljubljana (2014), Vstop/Enter, Galerija Alkatraz, Ljubljana (2012), Transform 2012: Pandora’s Box, Teloglion Foundation of Art, Thessaloniki, Grčija (2012), Exhibition Nr. 23, CAC Landskrona, Švedska (2012).