Skip to main content
Napovedujemo

Jaka Vatovec: RIO 2

By 3 oktobra, 20249 oktobra, 2024No Comments

Foto: Jaka Vatovec

17. – 29. 10. 2024
KAPSULA

Vljudno vabljeni na otvoritev razstave RIO 2 Jake Vatovca v KAPSULO, v četrtek, 17. oktobra 2024 med 19.00 in 21.00 uro.
_____

Večletni projekt RIO Rock v opoziciji obuja pomembno obdobje kontrakulture in alternativne kulture sedemdesetih in zgodnjih osemdesetih let, ki do danes ni bila resneje obravnavana. Gre za predstavitev posebnega segmenta domače sodobne kulture, ki je vrhunska in izjemna.

Razstava RIO 2 (prva razstava RIO je bila na ogled leta 1999 z informacijami o vodilnih domačih akterjih) predstavlja drugi korak k seznanjanju s tem inovativnem fenomenu.

K sodelovanju smo povabili Jaka Vatovca, vizualnega umetnika mlajše generacije in ga oborožili z najpomembnejšimi informacijami. Izvedel bo poseg v galerijski prostor v izbranem formatu v katero bo vključil informacije, ki jih sam prepoznava za ključne za razvoj lokalne zgodovine Rocka v opoziciji. Ob razstavi bo izšla tudi publikacija, druga iz serije publikacij, ki jih vežemo na ključne dogodke večletnega projekta SEDEMDESETA.  

Gibanje in mednarodno združenje RIO (Rock v opoziciji) je nastal leta 1978 na pobudo angleške skupine Henry Cow kot reakcija na zaprtost in rigidnost glasbene industrije. Združenje je želelo nuditi oblike samopomoči malih glasbenih skupin, ki so delovale zunaj dominantnih distribucijskih kanalov in ekonomije. Cilj združenja RIO je bil izmenjava informacij, sodelovanje in organiziranje koncertov. Osnovna filozofija združenja je bila sodelovanje. Dve leti po prvem mednarodnem festivalu RIO v Londonu je Aleks Lenard v Ljubljani organiziral dvodnevni RIO koncert. Odvil se je 20. in 21. 6. 1980 na vrtu gostilne Rio. Na njem so nastopile skupine SRP (Ljubljana), Art Zoyd (Maubeuge, Francija), Mamma Non Piangere (Milano, Italija) in Univers Zero (Bruselj, Belgija).

V Sloveniji so bile v okviru RIO gibanja aktivne predvsem tri skupine: Begnagrad, SRP in D’Pravda. Člani skupine Begnagrad so se predstavljali kot avtentični ljudski glasbeniki, D’Pravda je izpostavljala socialno usmerjenost rock glasbe in gverilski agit-prop gledališče, SRP pa je osciliral med različnimi glasbenimi žanri od svobodnih oblik jazza do sodobne eksperimentalne in klasične glasbe. Vse skupine so razvile specifičen vizualni izraz, ki se je odražal v oblikovanju plakatov, ovitkov plošč, scenografije, scenskih postavitev in fotografije.

RIO v Sloveniji je nastal pod vplivom prograsivne rock glasbe. Tu se je mlada ljubljanska generacija odvrnila od pevskih paradigem zgodnjega rocka, psihadelične folk glasbe ipd., k bolj fizičnim in inovativnim oblikam rock glasbe. Pojav skupine Buldožer v zgodnjih sedemdesetih letih je v tem kontekstu ključen, saj je na lokalni ljubljanski sceni odigral odločilno vlogo predhodnika, a tudi sodelavca slovenskih RIO protagonistov. To je izoblikovalo plodno kulturno klimo z novi avtorji, ki so oblikovali ljubljansko kontrakulturno sfero sedemdesetih.

_____

Jaka Vatovec (1989, Postojna) se je po Srednji šoli za oblikovanje in fotografijo leta 2008 vpisal na Akademijo za likovno umetnost in oblikovanje v Ljubljani (smer slikarstvo), kjer je pod mentorstvom prof. Žige Kariža leta 2016 diplomiral. Aktiven je predvsem na področjih slikarstva in risbe, izdal pa je tudi več knjig umetnika in fanzinov. V njegovem delu lahko najdemo vizualne vplive obrobnih subkultur in filmov B kategorije, predvsem grozljivke evropske produkcije 70-ih let, tematsko pa se ukvarja s pojmom duševnega zdravja in njegovega razumevanja ter s smrtjo in našim odnosom do nje – tako v fizični kot simbolni obliki. Slednje se pogosto prepleta z vsebinami religije ter obskurnimi spiritualnimi in magičnimi idejami. Ukvarja se tudi z glasbo. Predstavil se je na več samostojnih in skupinskih razstavah doma in v tujini, med drugim: False Magic 9, Galerija Alkatraz; False Magic 3, Galerija Škuc (2024); Plevel / Weeds, Hiša Kulture Pivka, Pivka (2020), Pobožična depresija / Post-Christmas depression, Galerija P74, Ljubljana (2017); vdih izdih, Kulturni dom Nova Gorica, Nova Gorica (2023), Vojska v Mestu, Hiša Kulture Pivka, Pivka (2020); Baby Shower, Stiege 13, Dunaj, Avstrija (2019), SAMO skupinska razstava grafik, KAPSULA, Ljubljana (2019), Off the Hook, Neurotitan Gallery, Berlin, Nemčija (2017), Off the Hook, UGM, Maribor (2016), Motivi di famiglia / Family reasons, Villa di Toppo Florio, Udine, Italija (2014), EXHIBITION Nr. 23, CAC Landskrona, Landskrona, Švedska (2014). Sodeloval je na sejmih knjig umetnika in umetniških edicij Konvencija Blind date (Galerija P74)  ter Caffeine Hours (Indigo festival).

17. – 29. 10. 2024
KAPSULA

Vljudno vabljeni na otvoritev razstave RIO 2 Jake Vatovca v KAPSULO, v četrtek, 17. oktobra 2024 med 19.00 in 21.00 uro.
_____

Večletni projekt RIO Rock v opoziciji obuja pomembno obdobje kontrakulture in alternativne kulture sedemdesetih in zgodnjih osemdesetih let, ki do danes ni bila resneje obravnavana. Gre za predstavitev posebnega segmenta domače sodobne kulture, ki je vrhunska in izjemna.

Razstava RIO 2 (prva razstava RIO je bila na ogled leta 1999 z informacijami o vodilnih domačih akterjih) predstavlja drugi korak k seznanjanju s tem inovativnem fenomenu.

K sodelovanju smo povabili Jaka Vatovca, vizualnega umetnika mlajše generacije in ga oborožili z najpomembnejšimi informacijami. Izvedel bo poseg v galerijski prostor v izbranem formatu v katero bo vključil informacije, ki jih sam prepoznava za ključne za razvoj lokalne zgodovine Rocka v opoziciji. Ob razstavi bo izšla tudi publikacija, druga iz serije publikacij, ki jih vežemo na ključne dogodke večletnega projekta SEDEMDESETA.  

Gibanje in mednarodno združenje RIO (Rock v opoziciji) je nastal leta 1978 na pobudo angleške skupine Henry Cow kot reakcija na zaprtost in rigidnost glasbene industrije. Združenje je želelo nuditi oblike samopomoči malih glasbenih skupin, ki so delovale zunaj dominantnih distribucijskih kanalov in ekonomije. Cilj združenja RIO je bil izmenjava informacij, sodelovanje in organiziranje koncertov. Osnovna filozofija združenja je bila sodelovanje. Dve leti po prvem mednarodnem festivalu RIO v Londonu je Aleks Lenard v Ljubljani organiziral dvodnevni RIO koncert. Odvil se je 20. in 21. 6. 1980 na vrtu gostilne Rio. Na njem so nastopile skupine SRP (Ljubljana), Art Zoyd (Maubeuge, Francija), Mamma Non Piangere (Milano, Italija) in Univers Zero (Bruselj, Belgija).

V Sloveniji so bile v okviru RIO gibanja aktivne predvsem tri skupine: Begnagrad, SRP in D’Pravda. Člani skupine Begnagrad so se predstavljali kot avtentični ljudski glasbeniki, D’Pravda je izpostavljala socialno usmerjenost rock glasbe in gverilski agit-prop gledališče, SRP pa je osciliral med različnimi glasbenimi žanri od svobodnih oblik jazza do sodobne eksperimentalne in klasične glasbe. Vse skupine so razvile specifičen vizualni izraz, ki se je odražal v oblikovanju plakatov, ovitkov plošč, scenografije, scenskih postavitev in fotografije.

RIO v Sloveniji je nastal pod vplivom prograsivne rock glasbe. Tu se je mlada ljubljanska generacija odvrnila od pevskih paradigem zgodnjega rocka, psihadelične folk glasbe ipd., k bolj fizičnim in inovativnim oblikam rock glasbe. Pojav skupine Buldožer v zgodnjih sedemdesetih letih je v tem kontekstu ključen, saj je na lokalni ljubljanski sceni odigral odločilno vlogo predhodnika, a tudi sodelavca slovenskih RIO protagonistov. To je izoblikovalo plodno kulturno klimo z novi avtorji, ki so oblikovali ljubljansko kontrakulturno sfero sedemdesetih.

_____

Jaka Vatovec (1989, Postojna) se je po Srednji šoli za oblikovanje in fotografijo leta 2008 vpisal na Akademijo za likovno umetnost in oblikovanje v Ljubljani (smer slikarstvo), kjer je pod mentorstvom prof. Žige Kariža leta 2016 diplomiral. Aktiven je predvsem na področjih slikarstva in risbe, izdal pa je tudi več knjig umetnika in fanzinov. V njegovem delu lahko najdemo vizualne vplive obrobnih subkultur in filmov B kategorije, predvsem grozljivke evropske produkcije 70-ih let, tematsko pa se ukvarja s pojmom duševnega zdravja in njegovega razumevanja ter s smrtjo in našim odnosom do nje – tako v fizični kot simbolni obliki. Slednje se pogosto prepleta z vsebinami religije ter obskurnimi spiritualnimi in magičnimi idejami. Ukvarja se tudi z glasbo. Predstavil se je na več samostojnih in skupinskih razstavah doma in v tujini, med drugim: False Magic 9, Galerija Alkatraz; False Magic 3, Galerija Škuc (2024); Plevel / Weeds, Hiša Kulture Pivka, Pivka (2020), Pobožična depresija / Post-Christmas depression, Galerija P74, Ljubljana (2017); vdih izdih, Kulturni dom Nova Gorica, Nova Gorica (2023), Vojska v Mestu, Hiša Kulture Pivka, Pivka (2020); Baby Shower, Stiege 13, Dunaj, Avstrija (2019), SAMO skupinska razstava grafik, KAPSULA, Ljubljana (2019), Off the Hook, Neurotitan Gallery, Berlin, Nemčija (2017), Off the Hook, UGM, Maribor (2016), Motivi di famiglia / Family reasons, Villa di Toppo Florio, Udine, Italija (2014), EXHIBITION Nr. 23, CAC Landskrona, Landskrona, Švedska (2014). Sodeloval je na sejmih knjig umetnika in umetniških edicij Konvencija Blind date (Galerija P74)  ter Caffeine Hours (Indigo festival).