6. 10. – 20. 10. 2015
Center in Galerija P74, Trg prekomorskih Brigad 1, 1000 Ljubljana
Vljudno vabljeni na projekcije izbranih filmov Josefa Daberniga v torek, 6. 10. 2015 ob 20.00 uri v Center in Galerijo P74.
S projekcijo filmov Josefa Daberniga pričenjamo nov programski ciklus v Galeriji P74: KINO P74. Namenjen je ekskluzivnim predstavitvam vizualnih umetnikov, ki se intenzivno ukvarjajo z medijem filma in videa.
Pred odprtjem razstave vabljeni v torek, 6. 10. 2015 ob 18.00 še v Kino Šiška, Trg Prekomorskih brigad 3 na predavanje Josefa Daberniga in Sonje Leboš v sklopu programa arhitektura ≠ umetnost.
Josef Dabernig: (Arhitekturna) mreža kot konstitutivni element filmske naracije
Pred predavanjem bo prikazan tudi Dabernigov najnovejši film Zlaté Piesky Rocket Launch (2015, 10 min).
Josef Dabernig, Hypercrisis, 2011, izsek iz 16 mm filma
Josef Dabernig (r. 1956 v Ötschach-Mauthen, Avstrija) je mednarodno uveljavljen likovni in filmski ustvarjalec srednje generacije. Njegovo delo so uvrstili v kontekstualni okvir linije avstrijskega eksperimentalnega filma, ob bok avtorjem kot so Martin Arnold, Peter Kubelka in Peter Tscherkassky. V nasprotju s slednjimi se Dabernig ne odpoveduje naraciji. V njegovih filmih narativni dogodki ostajajo enigmatični in izolirani, brez želje po nadaljevanju ali razvoju. Osebe v filmih so predvsem anonimneži, motivacije za njihova dejanja ostajajo gledalcu nerazumljive; osebe med seboj praviloma ne govorijo.
V Dabernigovi filmografiji ni niti enega primera filmskega dialoga. Umetnik svoje eksperimentalne filme razume kot razširjeno skulpturo – in res se njegova filmska produkcija na nenavaden način povezuje z njegovim arhitekturnim delom, instalacijami, fotografijo; obenem pa raziskujejo tudi specifike filmskega medija. Tipično je mdr. neskladje med zvokom in sliko, ki večkrat generira igrive montažne efekte. Tudi kombinacija motivov in elementov visoke in popularne kulture npr. opere, modernistične literature, sodobne arhitekture na eni strani in športnih avtomobilov, pop glasbe in nogometa na drugi. Njegova estetika počiva na formalnih in vsebinskih konfliktih opozicije; ti danes deluje popolnoma anahronistično. Humor v njegovih filmih je viden v burlesknosti, ki jo podkrepi z lastnim pojavljanjem v filmskih scenah. To nas seveda navaja na primerjavo njegovega dela z delom Jacquesa Tatija ali – predvsem njegov poseben stil absurdnosti, ki je po karakterju melanholičen – z delom Béla Tarra ali Aki Kaurismäkija.
Na razstavi sta prikazana Dabernigova nova filma: River Plate (2013, 16 min.) in Hypercrisis (2011, 17 min.). Slednji je bil nominiran za evropsko filmsko nagrado na Beneškem filmskem festivalu leta 2011.
Josef Dabernig je vizualni umetnik in filmski ustvarjalec. Leta 1981 je diplomiral na oddelku za kiparstvo na Akademiji likovnih umetnosti na Dunaju, a je kasneje svojo umetniško prakso razširil na druge medije: film, fotografijo, tekst in arhitekturo.
Zasnoval je arhitekturo za razstavo Igorja Zabela Individualni sistemi na 50. beneškem bienalu leta 2003, sodeloval na Manifesti v Ljubljani in Sankt Peterburgu (2000, 2014), na beneškem bienalu (2001, 2003) in na bienalu v Gwangjuju (2012). Njegovi kratki filmi so bili prikazani na filmskih festivalih v Benetkah, Rotterdamu, Gradcu, Torontu, idr. Samostojno je razstavljal v mumoku in MAK na Dunaju, MOCAK v Krakovu, Kunsthaus in Neue Galerie v Gradcu ter Galerijo P74.
Dabernig je častni član Društva Igor Zabel za kulturo in teorijo. Živi na Dunaju.
—
Organizacija: Zavod P.A.R.A.S.I.T.E. v sodelovanju z Društvom Igor Zabel za kulturo in teorijo in Kino Šiška – Center urbane kulture. Podpora: Avstrijski kulturni forum, ERSTE sklad, Mestna občina Ljubljana, Ministrstvo za kulturo RS.