5. – 24. 11. 2019
Galerija P74
Z razstavnim projektom RIO obeležujemo obdobje neodvisne in alternativne kulture sedemdesetih in zgodnjih osemdesetih let, ki do danes ni doživelo takšne pozornosti, kot bi si jo zaradi svoje izjemnosti zaslužilo. Nenad Vujić v svoji raziskavi o popularni glasbi poudarja, da zaradi različnih razlogov rock glasba v Jugoslaviji nikoli ni dosegla statusa subverzivnega underground gibanja kot v drugih socialističnih državah v sedemdesetih letih prejšnjega stoletja. Ta status si je tako rekoč v celoti priborilo gibanje punka in njegovih derivatov. Monolitnost punka je bila brez primere, še posebej če jo primerjamo s podobnimi scenami na zahodu. To dejstvo je močno omejevalo prost pretok informacij o drugih oblikah nekomercialnega glasbenega ustvarjanja. Tri nekonformistične in izrazito samosvoje skupine – Begnagrad, Srp in D’Pravda – so vzniknile in delovale v drugi polovici sedemdesetih in zgodnjih osemdesetih letih prejšnjega stoletja v Sloveniji. V svoji glasbi so izpostavljali eksperimentalnost in transžanrskost, v javnih nastopih pa večmedijskost. Člani skupine Begnagrad so se predstavljali kot avtentični ljudski glasbeniki, D’Pravda je izpostavljala socialno usmerjenost in model gverilskega agit-prop gledališča, Srp je osciliral med različnimi glasbenimi konteksti in žanri od jazza, punka do sodobne eksperimentalne in klasične glasbe. Ob tem so razvili tudi specifičen vizualni izraz: v oblikovanju plakatov, ovitkov plošč, scenografiji, scenskih poslikavah in fotografiji.
Ključna osebnost v zgodbi Rocka v opoziciji v Sloveniji je Aleks Lenard. Leta 1974 ga je Stane Sušnik povabil k oblikovanju samostojno radijske oddaje na Radiu Študent. To je bila prva radijska oddaja posvečena eksperimentalni glasbi v Jugoslaviji. Imenovala se je Untergrunt Molekula. Aleks Lenard se je osredotočil na širok spekter nekomercialne glasbe vključno s progresivnim rockom, poudarkom na krautrocku in nemški elektronski glasbi, ameriškem outsider rocku ipd. Untergrunt Molekula je obstala do leta 1978. Poleg DJ aktivnosti na Radiju Študent je Lenard obširno pisal v slovenske revije kot so Mladina, Nedeljski dnevnik, Tribuna, Stop, Glasbena mladina in Džuboks. S pisanjem in medijskim delovanjem je ustvaril informacijsko platformo, ki je pomembno vplivala na dober sprejem opozicijske glasbe.
Zgolj dve leti po prvem mednarodnem festivalu RIO v Londonu je Aleks Lenard z Zorkom Škvorom (Škuc) organiziral prvi RIO festival v Ljubljani. Odvil se je 20. 06. in 21. 06. 1980 na vrtu gostilne Rio v središču mesta. Na njem so nastopili Srp (Ljubljana), Art Zoyd (Maubeuge, Francija), Mamma Non Piangere (Milano, Italija) in Univers Zero (Bruselj, Belgija). Festival je doživel odličen odziv publike. To je bila prva manifestacija združenja RIO v Vzhodni Evropi. Leto kasneje, 17.decembra 1981, je sledila druga edicija festivala z naslovom Novoletna razprodaja v Festivalni dvorani v Ljubljani. Nastopili so Begnagrad, Srp, D’Pravda, Istranova, Alfredo Lacosegliaz (Gruppo Folko Internazionale, Milano), Andrej Rozman Roza in Marko Brecelj. Tretja izdaja RIO festivala je bila v Križankah 2.06. in 3.06.1982 z zasedbami Laibach, Black Sheep (Nizozemska / Anglija), Nekropolis (Nemčija), D’Pravdo, Begnagrad in Art Zoyd (Francija).
Člani skupin Begnagrad, Srp in D’pravda (Bogo Pečnikar, Iztok Osojnik, Gojmir Lešnjak, Tadej Pogačar) so bili aktivni na področju vizualne umetnosti – v medijih fotografije, eksperimentalnega filma in slikarstva (scenografija, grafično oblikovanje), kjer so razvili originalen vizualni jezik. Več članov skupin (Andrej Rozman Roza, Iztok Saksida Jakac, Gojmir Lešnjak) je bila mednarodno aktivna tudi na drugih področjih umetniškega ustvarjanja na področju literature, gledališča in alternativnega uličnega gledališča.
Spremljevalni program
Torek, 5.11.2019, od 18.30 do 19.00. ure
Želeli niste, poslušajte! Begnagrad, Srp, D’Pravda
Vhodna avla Občina Šiška
Petek, 8.11.2019 ob 18.00 uri
Vodstvo po razstavi. Vodi kustos razstave Tadej Pogačar.
Četrtek, 14.11.2019 ob 18.00. uri
Predavanje
Nenad Vujić (Beograd): Kulturni kontekst RIO gibanja v Ljubljani in Sloveniji
Galerija P74
Nenad Vujić je pisec, raziskovalec in poznavalec alternativnih gibanj in tokov na področju eksperimentalne glasbe, kot so rock v opoziciji, elektronske glasbe in kasetnega eksperimenta. Deloval je kot programski urednik in projektni manager v Subkulturnem Azilu v Mariboru, kot urednik javnih predstavitev in dogodkov v Centru za kulturno dekontaminacijo v Beogradu (2014 – 2019), sodelavec glasbenega festivala Nova Pančevo music festival, organizator koncertov (2012 – 2015). Je ustanovitelj arhivsko raziskovalne platforme A Hogon’s Industrial Guide, ki se posveča reevalvaciji marginalnih trendov v jugoslovanski popularni glasbi, urednik retrospektivne LP kompilacije Hometaping in Self-Menagment posvečeni jugoslovanski eksperimentalni kasetni produkciji in urednik projekta LP kompilacije madžarske eksperimentalne kasetne produkcije (v nastajanju).
Torek, 19.11.2019 ob 18.00 uri
Pogovor ob razstavi
Igor Bašin. Pogovor s predstavniki skupin Begnagrad, Srp, D’Pravda